در روایات فراوانی گفته شده است: «تعداد یاران خاصّ حضرت مهدیعلیه السلام
313 تن است». این عدد نیز مانند بسیاری از اعداد دیگر، دارای رمز و رازهایی
است که بر ما پنهان و پوشیده است. با توجّه به روایاتی که این عدد در آنها
به کار رفته؛ میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
یاران حضرت طالوت:
امام باقرعلیه السلام ذیل آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلیکُمْ بِنَهَرٍ
فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَیْسَ مِنّی وَ مَنْ لَمْ یَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ
مِنّی» [1] فرمود: «فَشَرِبُوا مِنهُ اِلاّ ثَلاثِمأة وَثَلاثَةَ عَشَرَ
رَجُلاً...» [2] ؛ «پس همه کسانی که آزمایش شدند تخلف کردند و تنها موفقین
از این آزمایش 313 تن بودند».
پیامبران مرسل:
امام جوادعلیه السلام در نوشتهای به عبدالعظیم حسنی مرقوم فرمود: «خداوند -
تعالی - 124 هزار پیامبر فرستاد که مرسلین از ایشان 313 تن بودند...». [3]
.
یاران پیامبر در جنگ بدر:
طبق نظر مشهور آن است که یاران پیامبرصلی الله علیه وآله در جنگ بدر، 313 تن بودهاند. [4] .
یاران خاص مهدی هنگام ظهور:
در این باره روایات فراوانی وجود دارد که تنها برخی از آنها از این قرار است:
«... آن گاه پیشوای دین و امام مسلمین آنها را به سوی خود فرا میخواند، و
خداوند طبق مشیت خود آنان را گرد میآورد، آن گاه تعداد 313 تن از اقطاب و
اکناف جهان به سوی او میشتابند». [5] .
امام باقرعلیه السلام فرمود: «یاران قائم 313 تن هستند، که برخی از فرزندان
عجم (غیر عرب) هستند؛ در روز روشن سوار بر ابر آورده میشوند و برخی از
آنها در حالی که در رختخواب خود خوابیدهاند، از رختخواب برده میشوند و در
مکه بدون وعده قبلی به محضر آن حضرت میرسند». [6] .
از برخی روایات استفاده میشود: «پنجاه تن از این تعداد زنان هستند». [7] .
ایشان پس از بیعت اوّلین بیعت کننده؛ یعنی، فرشته وحی (جبرئیل) با آن حضرت بیعت خواهند کرد. [8] .
امام صادقعلیه السلام در وصف این افراد فرموده است: «گویا به قائم مینگرم
که بر منبر کوفه است و اصحابش - که 313 تن و به شمار اصحاب جنگ بدر هستند -
در اطراف او میباشند. آنان پرچمداران و حاکمان خدای تعالی بر خلقش در
زمین هستند...». [9] .
همان گونه که اشاره شد، در تشکیل هسته اصلی آن پیکار بزرگ و جهاد مقدس،
زنان نیز نقش دارند و طبق تعبیر برخی از احادیث، حدود پنجاه زن، از یاران
اصلی امام و همراه هسته مرکزی آن قیام میباشند. این موضوع دو نکته را روشن
میسازد:
1. زنان که در طول تاریخ از حقوق خویش محروم بودند و شخصیت آنان تحقیر گشته
بود، در دوران آن انقلاب بزرگ، شخصیت واقعی خویش را باز خواهند یافت و به
عنوان کارگزاران اصلی تحوّل عظیم، در جامعه جهانی شرکت خواهند داشت. این
موضوع اهمیت ویژهای دارد که ارزش واقعی و پایه قدرت و توانمندی نوع زن و
ارزشیابی استعدادهای او را - در صورتی که خود را ساخته باشد - مشخص
میسازد.
2. زنان اگر در جهاد و رویارویی مستقیم شرکت نکنند، در دیگر پستها و
مسؤولیتها و سازندگیها، میتوانند مشارکت داشته باشند. همچنین در گسترش
فرهنگ اسلامی، تبیین خطوط اصلی دین، آموزش معارف الهی و جایگزین ساختن
معیارها و اصول انقلاب مهدویعلیه السلام، میتوانند کارآمد باشند و
نقشهای اصلی و برجستهای را برعهده گیرند. در مسائل پشت جبهه و دیگر مسائل
اجتماعی، فرهنگی و تربیتی نیز میتوانند نقش سازندهای داشته باشند.
امام باقرعلیه السلام میفرماید: «... به خدا سوگند 313 تن از مردان نزد او میآیند، که با آنان پنجاه زن نیز هستند...». [10] .
این موضوع والایی مقام زن و حد بالای رشد و تکامل او را روشن میسازد. اثر تربیتی این موضوع مهم،
در جامعه کنونی - که جامعه منتظر است - میتواند خودآیی زنان و بازشناسی
توان رشد و بازیابی شخصیت آنان باشد. برای شرکت در آن دگرگونی و انقلاب
بزرگ و جهانی، زنان از هم اکنون باید با معیارهای دقیق اسلامی و اخلاقی،
شخصیت خود را بسازند و در بعد علم و عمل تکامل یابند، و بدانند که هم اکنون
و در آینده، مسؤولیتهای بزرگی بر عهده دارند، و در آینده نقشهای
اصولیتری را به انجام خواهند رسانید. پس ناگزیر از هم اکنون به شناخت دقیق
و درست اسلام بپردازند و در تربیت خویش بکوشند تا پیش از ظهور، در جامعه
زنان منتظر قرار گیرند، و در دوران ظهور شایستگی شرکت در آن حرکت بزرگ و
کمک رساندن به داعی حق را داشته باشند. [11] .
پی نوشت ها:
[1] بقره (2)، آیه 249.
[2] بحارالانوار، ج 13، ص 405.
[3] بحارالانوار، ج 52، صص 323 و309 و307 و306 و303 و 334.
[4] بحارالانوار، ج 52، صص 323 و309 و307 و306 و303 و 334.
[5] کتاب الغیبه، ص 477؛ الغیبة، ص 315 و244.
[6] الغیبة، ص 315.
[7] تفسیر عیاشی، ج 1، ص 64.
[8] الغیبة، ص 169.
[9] شیخ صدوق، کمالالدین، ج 2، باب 58، ح 16.
[10] تفسیر عیاشی، ج 1، ص 65.
[11] عصر زندگی، ص 76 - 57.