هفت رنگ ( همه چیز از همه جا )

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
آخرین نظرات

تاریخچه ویندوز مایکروسافت

ویندوز، در زمرهٔ سیستم عامل های چند وظیفه ای (Multi-task) به شمار می رود و قابلیت اجرای هم زمان چندین برنامه را دارد.

ویندوز، اکثر امکانات خود را از طریق واسط کاربری گرافیکی (GUI) عرضه می کند. در محیط گرافیکی ویندوز، هر برنامه، در یک کادر یا قاب مشخص اجرا می شود که اصطلاحاً آن را پنجره می نامند؛ کاربر می تواند پنجره ها را جا به جا کرده و یا اندازه آنها را تغییر دهد. همچنین، برای خروج از یک برنامه هم می تواند پنجرهٔ حامل آن برنامه را ببندد.

ویندوز حاوی ساختارهای داخلی شبکه ای است که به کاربر امکان می دهد تا اگر به شبکه ای متصل بود فایلها و داده های خود را به اشتراک گذارد. در یک تشکیلات بزرگ، client های ویندوز برخی به سرورهای یونیکس و NetWare متصل می شوند. نسخه های سرور این سیستم عامل (ویندوز ان تی، ۲۰۰۰ و ویندوز پروفشنال اکس پی) قابلیت کنترل شبکه های کوچک تا بزرگ را با امکانات وسیع دارند.

تاریخچه

Windows 1.0x released in 1985

اولین نسخهٔ ویندوز در سال ۱۹۸3 عرضه شد (ویندوز ۱.۰). این سیستم عامل، یک واسط کاربری گرافیکی و محیطی پنجره ای را تحت سیستم عامل دیسکی یا همان DOS فراهم می ساخت.

Windows 2.0x released in 1987

ویندوز ۲.۰ نیز در سال ۱۹۹۷ به عنوان ارتقایی (upgrade) بر این سیستم عامل روانهٔ بازار شد. این نسخه، بعداً با خصوصیاتی جدید مانند قابلیت روهم قرار گرفتن پنجره ها بنام ویندوز/۲۸۶ و بعد ویندوز/۳۸۶ ارایه شد.

Windows 3.0 released in 1990

 

 

 

Windows 3.1 released in 1992

در سال ۱۹۹۲، ویندوز ۳.۰ ارایه شد که نسبت به نسخه های قبلی، بسیار متحول شده بود.

در سال ۱۹۹۵، شرکت مایکروسافت با ارایه ویندوز ۹۵ تحولی را در ویندوز و سیستم عامل های کامپیوترهای شخصی بوجود آورد. روند ارایه و بهینه سازی این سیستم عامل، همچنان با ویندوز ۹۸، ME و XP، برای رایانه های شخصی و ویندوز NT و ۲۰۰۰ برای شبکه ها ادامه یافت. امروزه، ویندوز، مشهورترین و پرمصرف ترین سیستم عامل جهان به شمار می رود. مایکروسافت با بروزرسانی و بهینه سازی این سیستم عامل قصد دارد تا تمام توقعات کاربران از یک سیستم عامل مناسب برآورده سازد.

امنیت

امنیت در سیستم عامل ویندوز از مهم ترین نقاط ضعف آن بوده است. تحقیقی که تحت نظر کوین میتنیک انجام شد نشان داد که یک سیستم Windows XP حفاظت نشده در اینترنت تنها ۴ دقیقه دوام آورد. همچنین طبق آمار ۸۰٪ از کاربران Windows حداقل به یک ویروس یا نرم افزار جاسوس آلوده هستند.

OS/2 تا Windows

در سال 1985 مایکروسافت و IBM با هم برای درست کردن و گسترش دادن OS/2 شریک شدند. OS/2 وارد بازار شد با یک سخت افزار که طراحی آن متعلق به IBM بود و PS/2 نام داشت. کمی بعد در فوریه سال 1986 مایکروسافت دوباره به واشنگتن (ردموند) تغییر مکان داد. یک ماه بعد کمپانی عمومی شد و 61 میلیون دلار در $21.00 در هر سهم بدست آورد. درسال 1989، مایکروسافت در Comdex فراخوان انتشار Windows 3.0 را در سال 1991 داد. در 16 می سال 1991 بیل گیتس به کارمندان مایکروسافت از جدایی از OS/2 خبر داد و از آن به بعد مایکروسافت روی محصول خود Windows و Windows NT kernel زوم کرد. بعضی از کسانی که با ویندوز مخالف بودند سورپرایز شدند و شروع به گفتن آن کردند که مایکروسافت در حال انجام یک فعالیت غلط است. ولی بعد از انتشار ویندوز ورق برگشت و کاربران OS/2 به سرعت کاهش یافت و کاربران ویندوز با سرعت هر چه تمام تر افزایش یافت و تبدیل به بهترین برنامه برای PC شد. بعضی از عقاید بر این اساس بود که علم درونی ویندوز کرنل رقیب هایش را نابود می سازد و چنین هم شد. سپس در این حین کمپانی، نرم افزار آفیس را منتشر کرد که حاکم تمام در بیزینس شد و تمام رقبا را عقب زد.

Windows 95

نسخه ویندوزی از مایکروسافت که در سال 1995 ساخته شد. ویندوز 95 ماندگاری زیادی نداشت و اکنون تعداد معدودی از این سیستم عامل استفاده می کنند.

Windows 95 released in 1995

Windows 98

نسخه ویندوزی از مایکروسافت که در سال 1998 ساخته شد و در واقع نسخه به روز شده ویندوز 95 می باشد. (این ویندوز Memphis هم نامیده می شود) استفاده از این ویندوز به طور گسترده در جهان وجود داشت و هم اکنون هم مورد استفاده می باشد. از امکانات این می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرورگر مستقل مایکروسافت
  • توانایی فرستادن و گرفتن نامه های الکترونیکی
  • گرافیک 32 بیتی (FAT32)
  • حمایت کردن USB
  • حمایت کردن DVD

 

Windows 98 released in 1998

Windows ME

Windows Millenium Edition نسخه به روز شده ویندوز 98 که در سال 1999 و 2000 عرضه شد.

 

Windows ME -2000

Windows NT

سیستم عاملی که در سال 1993 توسط شرکت مایکروسافت، ارائه گردید. Windows NT بر خلاف ویندوز به وجود سیستم MS-DOS وابسته نیست به عبارت دیگر یک سیستم عامل خودکفا بوده و یک رابط گرافیکی کاربر دارد. Windows NT یک سیستم عامل چند وظیفه ای 32 بیتی با ویژگی های شبکه سازی، چند پردازشی قرینه ای، بندکشی و امنیتی می باشد. این سیستم عامل بر روی سخت افزارهای متنوعی از جمله سیستم های بر پایه ریزپردازنده های 80386 و 80486 و پنتیوم اینتل، ریزپردازنده های DEC Alpha AXP، ریزپردازنده ای MIPS، و همچنین در کامپیوترهای چند پردازنده ای به اجرا در می آید. Windows NT تا 4 گیگا بایت حافظه مجازی را تحت پشتیبانی قرار داده و می تواند برنامه های کاربردی OS/2 ، MS-DOS و POCIX××××× را به اجرا در آورد.

Windows 2000

سیستم عاملی برای کامپیوترهای سرور که توسط مایکروسافت در سال 2000 عرضه شد.

Windows XP

آخرین محصول مایکروسافت تا پایان سال 2002 که سیستم عاملی بسیار قوی و زیبا می باشد و برای کار با internet مناسب می باشد.

Windows XP released in 2001

Windows NET Server 2003

خانواده Windows .NET Server 2003 Windows .NET Server 2003، آخرین نسخه های تولید شده در رابطه با محصولات ویندوز شرکت ماکروسافت، بوده و نسخه بعدی خانواده Windows 2000، می باشند. تمام نسخه های Windows .NET Server 2003، شامل گزینه های رابط کاربرWindows XP و یا themes نیستند. این بدین علت است که themes نیازمند منابع اضافه ای است و برای یک سرویس دهنده مناسب بنظر نمی رسد، منابع را صرف انجام چنین عملیاتی آنهم در رابطه با بخش رابط کاربر بر روی سرویس دهنده نماید. بنابراین زمانیکه سیستم را با استفاده از ویندوز 2003، برای اولین مرتبه راه اندازی می نمائید، از اینترفیس آن تعجب نکنید. (اینترفیس ویندوز 2000 را در مقابل اینترفیس جدید XP مشاهده، خواهید کرد).

خانواده Windows .NET Sever 2003 دارای چهار نسخه متفاوت است:

  • Windows .NET Server 2003 ،Web Edition، یک نسخه مناسب، سریع و ارزان! برای پلات فرم مبتنی بر سرویس دهنده وب است.
  • Windows .NET Server 2003 ،Standard Edition، که معادل Windows 2000 Server است.
  • Windows .NET Server 2003 ،Enterprise Edition. که معادل Windows 2000 AdvancedSever است.
  • Windows .NET Server 2003 ،Datacenter Edition. که معادل Windows 2000Datacenter Server است.

Windows Vista

ویندوز ویستا ویژگی های دیداری فوق العاده ای مانند پنجره های نیمه شفاف و ابزارهای قدرتمندتر جهت جستجوی فایلها دارد ولی تا به حال در مورد بهبود امنیت در ویستا و توانایی آن در ارتباط بهتر با وسایل دستی قابل حمل، خبری داده نشده است. مایکروسافت از آغاز کار بر روی این سیستم عامل وعده داده بود که شالوده آن را بر سه ستون استوار خواهد کرد. یک موتور گرافیکی به نام Avalon، یک فن آوری جدید به نام indigo که توانایی ارتباط برنامه های کامپیوتری و وسایل مختلف را به هم می دهد و یک سیستم ذخیره سازی دیتا که قابلیت جستجوی بهنر را ممکن می سازد به نام winFS. ولی در مقام عمل مایکروسافت از زمان بندی خود عقب افتاد و تصمیم گرفت از ویژگی winFS چشم بپوشد و این سیستم را به صورت یک برنامه الحاقی adds-on بعد از انتشار ویستا عرضه کند. پس از 3 ستون ویندوز بعدی، هنوز 2ستون پا بر جا هستند.

پوسته جدید ویندوز به نام Aero تقریباً تنها نشانه موتور گرافیکی Avalon بود که کارشناسان pcworld در نسخه قبل از بتا با کد 5048 مشاهده کردند. در این پوسته دکمه ها،فریم های پنجره ها، نوارهای عنوان و آیکونها به اشکال متحرک، سه بعدی و گاه نیمه شفاف مبدل می شوند. در واقع Aero به رابط گرافیکی interface ویندوز حیات می بخشد.

با این که مایکروسافت از winFS صرف نظر کرده روی نحوه ارائه فایلها با فرمت NFTS کار کرده و شرایطی را فراهم کرده است که فایل ها بر حسب مولف، مدل دوربین(در مورد عکسها)، ژانر و عنوان آلبوم (در مورد فایلهای موسیقی) مرتب شوند. امکان ساخت لیستهای مجازی از فایلها هم فراهم شده است. با این ویژگی می توان برای مثال همه عکسها و یا فایلهای ورد را بصورت یکحا مشاهده کرد، صرف نظر از این که در کجا save شده باشند.

ویژگی دیگر این ویندوز ارتباط بهتر با تلفن های هوشمند، دوربین ها و پخش کننده های صوتی و همچنین بهبود بخشیدن انتقال و هم زمان سازی synchronization فایلهاست. در نسخه ای که تیم pcworld مشاهده کرد، خبری از مرورگر اینترنتی 7 نبود. البته مایکروسافت وعده داده نسخه بتای این نرم افزار را همراه ویستا عرضه کند. با وجود این که مایکروسافت برای بالا بردن ضریب ایمنی، ویژگیهایی مانند مانیتورینگ داده های خارج سیستم (سرویس پک 2 فقط داده های داخل سیستم را مانیتور می کند.)، محافظت علیه برنامه های مخرب malware و امکان ایجاد اکانت کاربری محدود شده را به ابزارهای امنیتی قبلی اضافه کرده، ولی در مجموع ابزارهای امنیتی ویستا همانند ویندوز xp مجهز به سرویس پک 2 است. موتور گرافیکی Avalon در سیستم های مجهز به کارتهای گرافیکی به روز شده امکان می دهد که پنجره هایی چرخان، با بافت پشت زمینه و یا محو شونده ببینید. به علاوه می توانید منوها، نوارهای عنوان و سایر اجزا را به صورت نیمه شفاف مشاهده کنید. اما در مورد این که حداقل امکانات سخت افزاری برای نصب و به کارگیری ویندوز ویستا چیست، تا به حال اظهار نظر رسمی صورت نگرفته است و مایکروسافت صرفاً RAM 512 و CPU سریع تر از آنچه در سیستم عاملهای قدیمی به کار گرفته می شد، را توصیه کرده است. گویا ویستا هم به صورت 64 بیتی و هم به صورت 32 بیتی منتشر خواهد شد. اما ویژگی دیگری که به تازگی به ویندوز ویستا اضافه شده meeting space است که یک سیستم اشتراک فایل به صورت peer to peer است و محیط مجازیی فراهم می آورد که کاربران را قادر می سازد روی فایلها و دیتاهای به اشتراک گذاشته شده کار کنند.

 

Windows Vista released in 2007

Windows 7

آخرین ورژن از سیستم عامل ویندوز مایکروسافت است که از سرعت و عملکرد بالاتری نسبت به سیستم عامل ویستا برخوردار است.

منبع:

ابراهیم رمضان پور

نظرات  (۱)

سلام
مطلب جالبی بود  بخصوص عکس هاش برای من جالبتر بودند
امیدوارم هر چه زودتر مطالب بیشتری بگذاری ممنون
لینک زیر هم لوگوی ویندوز رو از 1992 تا حال نشون میده


تغییرات لوگوی ویندوز در طول زمان از  1992 تا زمان حال

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی