هفت رنگ ( همه چیز از همه جا )

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
آخرین نظرات



ـ یکی از محورهای اصلی در ایجاد شبهه توسط معاندین دین و قرآن و همچنین عده ایی از غافلین، استفاده از آیات و روایاتی بوده که به جهت جهل انسان ها بظاهر مخالف عقل و عقل گرایی بوده است.

به عنوان مثال همانطور که می دانید در منابع دینی آمده که یکی از دلائل اصلی ایجاد زلزله، شیوع زنا و فحشاء می باشد؛ 

که  برخی با دیدن این دسته از روایات با بیان علت های (ناقص) علمی کشف شده درصدد ایجاد شبهه و در نهایت بیان نتیجه گیری مخالفت مضمون آیات و روایات با عقل و عقل گرایی نموده اند
برای پاسخ به این شبهه در نظر گرفتن نکات زیر ضروری است:

1: اگر اندکی در سیر تحولی و پیشرفت علمی و تطابق آن با فرامین دینی و قرآنی توجه داشته باشیم، این امر به وضوح مشخص خواهد شد که در بسیاری از دستوراتی که شاید در زمان های گذشته مخالفت با عقل و تجربه انسانی داشته، بعد از مرور چندین سال بواسطه پیشرفت های علمی، به علت های اصلی که در این منابع ذکر شده است، رسیده اند و به حقانیت قرآن و دین اسلام شهادت داده اند. که می توان برای یادآوری به صورت خلاصه به موضوعات علمی زیر اشاره نمود:

دلائل حرمت: گوشت خوک، شراب، موسیقی، طلا برای مردان و... .
که همه ی این موارد به جهل انسان و عجول بودن او  در قضاوت و نتیجه گیری زود هنگام در این باره باز می گردد.

2: همانطور که در اختراعات انسانی نیز متداول است، مخترع برای اختراع خود یکسری قوانین را وضع می کند که مثلا اگر علت "الف" با علت "ب" دست به دست هم دادند، "ج" را نتیجه دهد. حال جای بسی تعجب است که انسانی که خود در کار و فعالیت خود چنین قوانینی را مرسوم می داند، این فعل را توسط خالق خود و زمین و آسمان  کاری غیر عقلانی بداند.

« إِنَّ اللَّهَ یُمْسِکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ أَنْ تَزُولا وَ لَئِنْ زالَتا إِنْ أَمْسَکَهُما مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ کانَ حَلیماً غَفُوراً [فاطر/41] خداوند آسمانها و زمین را نگاه می‌دارد تا از نظام خود منحرف نشوند و هر گاه منحرف گردند، کسى جز او نمى‏تواند آنها را نگاه دارد، او بردبار و غفور است

همانطور که در آیه ی شریفه ملاحظه می کنید، خداوند متعال در آیه شریفه به این مساله ی مهم اشاره می کند، که او علاوه بر قدرت  خالقیت خود، قدرت تداوم و یا نابودی آنچه را که آفریده و یا برگرداندن به حالت قبل را نیز داراست. پس او قادر خواهد بود که نظام آفرینشش را بر پایه ایی استوار سازد که به عنوان مثال در اثر شیوع و افزایش عملی به هم ریزد و یا در آن دگرگونی ایجاد سازد.

لازم به تذکر است طبق آیات شریفه ی قرآن کریم، علت های زیادی در رابطه با علت زلزله می توان یافت و این موضوع منحصر به گناه زنا منحصر نمی شود.

نتیجه اینکه  لازم است انسان با دیدن این همه معجزات علمی ثابت شده؛ در رویارویی با چنین شبهاتی صبور بوده و این احتمال قوی را بدهد که شاید عقل او مانند سایر موارد چنین سخنی را درک نمی سازد، چرا که عقل انسانی آنچه را که منوط به تجربه و اکتشافی که محدود به زمان و همچنین توام با خطای بسیار است را به دست می آورد.

علوم قرآنی

 

 

ابراهیم رمضان پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی