دکتر «مایک برانت» - یکی از معاونان سازمان «سیا» در کتابی با عنوان «نقشهای برای جدایی مکتب الهی» پرده از طرح توطئه بزرگ استکبار جهانی علیه تشیع برداشت و نوشت: «در یک گردهمایی که با حضور مقامات سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) برگزار شد و در آن نمایندهای از سرویس اطلاعات انگلیس به علت تجارب زیاد این کشور در جوامع اسلامی نیز حضور داشت، این نتیجه حاصل شد که شیعیان بیشتر از دیگر مذاهب اسلامی فعال و پویا هستند.»وی در همان کتاب آورده است: «در این گردهمایی تصویب شد که روی این مذهب تحقیقات بیشتری صورت گیرد و طبق این تحقیقات برنامهریزیهایی داشته باشند. به همین منظور 40 میلیون دلار برای آن اختصاص داده شد»....وی درباره راهحلهای متکی بر این تحقیق، مینگارد: «این تحقیقات ما را به این نتیجه رساند که به طور مستقیم نمیتوان با مذهب شیعه رودررو شد و امکان پیروزی بر آن بسیار سخت است و باید پشت پرده کار کنیم.»این مقام ارشد سازمان سیا مینویسد: «ما برنامهریزیهای گستردهای را برای سیاستهای بلند مدت خود طرح کردیم.تبلیغات گسترده علیه مراجع دینی به منظور زوال مقبولیت آنها در میان مردم، حمایت از سخنرانان و مداحان سودجود و شهرتطلب و معرفی شعه به عنوان یک مسلک خرافی و در نهایت زدن تیر خلاص به این مذهب از جمله برنامههای ما در این عرصه است»... مقام ارشد سازمان سیا در همان کتاب میآورد: «یکی از مواردی که باید روی آن کار میکردیم، موضوع فرهنگ عاشورا و شهادتطلبی بود که هر ساله شیعیان با برگزاری مراسمی این فرهنگ را زنده نگاه میدارند. ما تصمیم گرفتیم با حمایت مالی از برخی سخنرانان و مداحان و برگزارکنندگان اصلی این گونه مراسم که افرادی سودجو و شهرتطلب هستند، عقاید و بنیانهای شعیه و فرهنگ شهادتطلبی را سست و متزلزل کنیم و مسائل انحرافی در آن بوجود آوریم.»ساموئل هانتینگتون - نظریهپرداز آمریکایی - در گفتگو با روزنامه فرانسوی لوپوان گفته است: «امروز تمدن اسلام مهمترین بلوک ایدئولوژیکی است که سر راه تمدن غرب قد علم کرده است و این تمدن را مجبور کرده است از جاهطلبی جهان شمول دست بردارد.» [روزنامه جمهوری اسلامی، سهشنبه 15 دی 1383، شماره 7388، سال بیست و ششم.] .انگیزه دو گروه اخیر یعنی حاکمان ظالم و به ظاهر مسلمان و نیز دشمنان کافر اسلام، مشخص و بیان شد. اما انگیزه دسته اول یعنی محبین اهل بیت علیهمالسلام چیست؟درباره این گروه باید گفت که همه آنها دارای یک انگیزه واحد نیستند. در یک تقسیمبندی ساده و اولیه میتوان آنها را به دو دسته تقسیم کرد.دسته اول، شیعیان و محبین سادهلوح و جاهلی هستند و که از روی اخلاص و دلسوزی و نشناختن بعد دیگری غیر از جنبه عاطفی برای حماسه حسینی، دچار چنین لغزشهایی میشوند. این دسته اطلاع درستی از تاریخ اسلام و تاریخ حماسه حسینی ندارند و با هدف قیام سیدالشهدا علیهالسلام و نیز فلسفه عزاداری آشنا نیستند و به عزاداری به عنوان یک رسم و سنت رسیده از پدران خود نگاه میکنند.دسته دوم، کسانی هستند که از سادگی و بیخبری دسته اول سوءاستفاده میکنند. اینها کسانی هستند که این مجالس برای آنها تبدیل به محلی برای کسب درآمدهای سرشار شده است.استقبال و جهالت دسته اول و شیطنتهای دسته دوم موجب شده است تا این گروه در بیشتر گریاندن مردم و مشغول کردن آنها به جنبههای مظلومیت و غمانگیز واقعهی عاشورا و سایر مناسبتهای مربوط به اهل بیت علیهمالسلام سعی زیادی کنند.بدیهی است که با این کار جنبه اصلی قیام امام حسین علیهالسلام و فلسفه عزاداری حقیقی بر مردم عزادار پوشیده میماند و مورد غفلت همگان قرار خواهد گرفت. این دسته به خوبی میدانند که هر چه بیشتر بتوانند از مردم اشک و ناله بگیرند، محبوبیت و پول بیشتری نصیب آنان خواهد شد و بنابراین تضمین بیشتری برای کسب شهرت و پول در آینده به دست خواهند آورد.بعضی از آنها حتی از شهوت پول نیز میگذرند و انگیزه آنان ارضای شهرتطلبی و شهوت محبوبیت است. چه بسا برای اینکه نام آنها بر سر زبانها بیفتد، پولهایی نیز خرج کنند.در بعضی از شهرها بعضی از مداحان یا بهتر بگویم کاسبان حرفهای برای یک مجلس بیش از یک میلیون تومان دریافت میکنند.و نیز خود دیدهام بعضی از مداحان که اشعار موهن و کفرآمیز زیادی را خواندهاند و سنتهای خطرناکی را در عزاداریها به وجود آوردهاند، با صرف پولهای زیادی، نوارهای کاست، ویدئوی و لوحهای فشرده (سی دی) مجالس خود را به رایگان و در سطح وسیعی در کشور توزیع میکنند.به راستی که وجود چنین افرادی، یک مصیبت بزرگ برای مجالس سوگواری حقیقی و یک عامل بزرگ در مظلومتر شدن امام حسین علیهالسلام و مجالس او است.این مصیبت وقتی بزرگتر و بیشتر میشود که چنین افرادی برای کسب پول بیشتر یا شهرت به رقابت با یکدیگر میپردازند و هر کدام در ساختن و بافتن مطالب نادرست و تحریف حماسه حسینی بر هم سبقت میگیرند. ای کاش مصیبت در همین حد متوقف میماند. مصیبت بالاتر اینکه هر یک برای بیرون کردن حریف از میدان به جوسازی علیه دیگری میپردازند و با عقیده مردم سادهلوح و پاکدل به راحتی بازی میکنند. از همه بدتر اینکه این گروه خود را متولی و قیم دین مردم میدانند و به راحتی به خود اجازه میدهند در عین نادانی، در امور تخصصی دین که به علما و دانشمندان دین مربوط است، دخالت و اظهارنظر کنند و برای مردم و مستمعین خود تکلیف شرعی تعیین کنند. این گروه به علما و دانشمندان راستین اسلام اهمیت نمیدهند و نظرات مراجع و علمای دین را تا جایی قبول دارند که با مطامع و سلیقههای آنها همخوانی داشته باشد. تاریخ عزاداری از مقاومت چنین افرادی در مقابل مراجع و رهبران دینی نمونههای زیادی را به یاد دارد.برای آنها مهم نیست آنچه را میخوانند یا ترویج میدهند، حقیقت داشتهاست یا نه. بلکه همین که بتوانند اشکی از مردم بگیرند و دل مردم و بانیان مجالس و پرداخت کنندگان پول را به دست آورند، کافی است که هر مطلب دروغ، ضعیف و یا تحریفشدهای را به زبان بیاورند و به معصومین علیهمالسلام و یاران آنها نسبت دهند. البته این نسبت دادنها یا به طور مستقیم است و یا به بهانه بیان زبان حال صورت میگیرد.چنین اشخاصی نه به مصالح اسلام و جهان اسلام اهمیت میدهند و نه با نظرات مراجع و رهبران دینی کاری دارند. برای آنها مهم نیست که سخنان و کارهای آنها با مصالح کنونی اسلام و مسلمین سازگار است یا نه. برای آنها اهمیت ندارند که گفتهها و کارهای آنها با حقیقت قیام و شخصیت سیدالشهداء علیهالسلام سازگاری دارد یا نه. آنها کاری با رسالت اصلی عزاداریها و بزرگداشتها ندارند. آنها کاری با وظیفه و جهت شایسته مجالس اهل بیت علیهمالسلام و نوع انتظاری که از این مجالس در دفاع از اسلام و مملکت اسلامی میرود، ندارند. آنها برای مجالس اهل بیت علیهمالسلام یک رسالت و یک وظیفه بیشتر نمیشناسند و نمیخواهند که بشناسند و آن هم گریاندن مردم و طرح مسائل غمبار حماسه حسینی بدون در نظر گرفتن روح این حماسه و پیام آن برای انسانهای امروز است.این هم فریادی دیگر از شهید راه مبارزه با تحریفها، استاد شهید مطهری (رضوان الله تعالی علیه):«اگر میخواهیم به عزاداری حسین بن علی ارزش بدهیم. باید فکر کنیم که اگر حسین بن علی امروز بود و خودش میگفت برای من عزاداری کنید، میگفت چه شعاری بدهید؟ آیا میگفت بخوانید: نوجوان اکبر من، یا میگفت بگویید، زینب مضطرم الوداع الوداع؟! چه چیزهایی که من امام حسین در عمرم، هرگز به این جور شعارهای پست و کثیف ذلتآور تن ندادم و یک کلمه از این حرفها را نگفتم، اگر حسین بن علی بود میگفت... شمر هزار و سیصد سال پیش مرد، شمر امروز را بشناس...».در این مرتبه دستاندرکاران عزاداری با نقشهای گوناگون و مسئولیتهای مختلف سعی در هر چه مظلومتر نشان دادن سیدالشهداء و یاران و خاندان وی دارند، ولی نادانسته بر مظلومیت آنها میافزایند. زیرا مسیر اصلی عزاداریها را تغییر میدهند و مردم را از هدف اصلی عزاداری دور میکند. در این مرحله مداح و سخنرانی موفقتر است که بتواند اشک بیشتری از مردم بگیرد و آنها را بیشتر بگریاند. هیئت و حسینیهای موفقتر است که در آن اشک بیشتری ریخته شود. تکیه بر جنبههای ظاهری از قبیل تعداد عزادار، طول دسته عزاداری، تعداد دیگهای غذا، نوع پرچمها و علامتها و تعداد تیغهی علامتها، وسایل صوتی و تصویری، نوع آلات موسیقی، نوع غذا و مقدار ساعت عزاداری، گردش در کوچهها و خیابانها و میزان جمعیت تماشاچی و مشایعت کنندهی دستهجات، از دیگر آفات این مرحله از عزاداری است. این آفات گاهی زمینه آلوده شدن عزاداران و هیئتها را به امور حرام و گناهان کبیره نیز فراهم میکند.
منبع :
سرشناسه : شجاعی، محمد، ۱۳۴۳ -
عنوان و نام پدیدآور : عزادار حقیقی/ محمد
شجاعی.
مشخصات نشر : قم : محیی ، ۱۳۸۵.