این تیمیه می گوید :
وَمِنْهَا: أَنَّ الْمَدْحَ إِنَّمَا
یَکُونُ بِعَمَلٍ وَاجِبٍ أَوْ مُسْتَحَبٍّ، وَإِیتَاءُ. الزَّکَاةِ فِی
نَفْسِ الصَّلَاةِ لَیْسَ وَاجِبًا وَلَا مُسْتَحَبًّا [بِاتِّفَاقِ
عُلَمَاءِ الْمِلَّةِ]. فَإِنَّ فِی الصَّلَاةِ شُغْلًا.
مدح وتمجید یا نسبت به عمل واجب است
ویا نسبت به عمل مستحب ؛ دادن زکات در نماز؛ نه واجب است و نه مستحب به
اجماع علمای تمام ملت ؛ زیرا این در نماز یک عمل به حساب می آید .
منهاج السنة النبویة ج2 ص31
المؤلف: تقی الدین أبو العباس أحمد بن عبد الحلیم بن عبد السلام بن عبد
الله بن أبی القاسم بن محمد ابن تیمیة الحرانی الحنبلی الدمشقی (المتوفى:
728هـ)، المحقق: محمد رشاد سالم، الناشر: جامعة الإمام محمد بن سعود
الإسلامیة، الطبعة: الأولى، 1406 هـ - 1986 م، عدد المجلدات: 9.
نقد و بررسی
اولا : دادن
زکات در هنگام نماز از سوی امام علی علیه السلام مورد مدح و ستایش قرآن
قرار گرفته ؛ اگر دادن زکات مدح نمی داشت ، خداوند آن را ستایش نمیکرد .
پیش از این ثابت کردیم که برخی از علمای اهل سنت ادعای اجماع کردهاند که
این آیه در باره امیر مؤمنان علیه السلام نازل شده است ؛ بنابراین انکار
ابن تیمیه فاقد مبنای علمی است .
ثانیا : دادن زکات در هنگام نماز توسط امام علی علیه السلام ، به عنوان فعل مباح نه واجب و مستحب مورد مدح قرآ ن قرار گرفته است .
از این گذشته ، پیش از این گذشت که رسول خدا صلی الله علیه وآله نیز اعمالی
را در حال نماز انجام داده است که بر مبنای ابن تیمیه نه واجب است و نه
مستحب ؛ مثل منگوش گرفتن عائشه ، سوار کردن امامة بنت أبی العاص بر شانه
و ... .
شبهه وحدت سیاق بین آیات51 و55
از جمله شواهدى که براى نزول آیه درباره عباده گفته اند , وحدت سیاق آیات
است . برخى گفته اند چون آیات پیشین درباره عبادة بن صامت نازل شده است و
آیه ولایت نیز در سیاق آن آیات است , پس این آیه هم درباره عباده نازل
شده است . فخر رازی در این باره می نویسد :
أَنَّ الْمُرَادَ عَامَّةُ
الْمُؤْمِنِینَ، وَذَلِکَ لِأَنَّ عُبَادَةَ بْنَ الصَّامِتِ لَمَّا
تَبَرَّأَ مِنَ الْیَهُودِ وَقَالَ: أَنَا بَرِیءٌ إِلَى اللَّه مِنْ
حِلْفِ قُرَیْظَةَ وَالنَّضِیرِ، وَأَتَوَلَّى اللَّه وَرَسُولَهُ نَزَلَتْ
هَذِهِ الْآیَةُ عَلَى وَفْقِ قَوْلِهِ.
منظور از این آیه تمام مردم است ،
زیرا عبادة بن صامت از یهود بیزاری جست گفت : من از تعهد وپیمان با قریضه
ونضیر بیزارم ولایت خدا ورسول اورا قبول دارم ، این آیه مثل آیات سابق
نازل شده است .
الرازی الشافعی ، فخر الدین محمد
بن عمر التمیمی (متوفای604هـ) ، التفسیر الکبیر أو مفاتیح الغیب ، ج12
ص22 ، ناشر : دار الکتب العلمیة - بیروت ، الطبعة : الأولى ، 1421هـ
-2000م .
نقد و بررسی
در آیات یاد شده, سیاق واحدى به چشم نمى خورد , زیرا مضامین آیات , گوناگون و است.
بر فرض این که میان چند آیه از نظر مضمون , هماهنگى باشد , این هماهنگى
دلیل بر یکى بودن سبب نزول آنها نیست , زیرا نظم و شکل چیده شدن آیات یک
سوره دلیل بر نزول آن آیات به همان صورت نیست .
بر فرض وجود وحدت سیاق در مورد بحث و دلیل بودن آن بر وحدت سبب نزول آیات
این فراز , باز هم مى بینیم نزول همان آیات پیشین درباره عبادة بن صامت,
ثابت و مسلّم نیست.
با توجه به این، روشن است که این آیه، سبب نزولش یا أحد است یا ابو لبابه و
یا عباده و إبن أبیّ. شما که میگوئید وحدت سیاق دارد ، کدام وحدت سیاق؟
آیه 51 مائده در یک قضیه نازل شده، و آیه 55 مائده سبب نزولش چیز دیگری
است. و این دو ثابت میکند که هیچ ارتباطی میان این دو آیه نیست و وقتی
ارتباط نباشد، امکان سیاقگیری هم نیست .