هفت رنگ ( همه چیز از همه جا )

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
آخرین نظرات

آخرین مرحله نماز، سلام و درود فرستادن بر پیامبر اکرم(ص)، بندگان صالح و همه نمازگزاران است.

«تکبیرة الاحرام» اجازه ورود به نماز و «سلام» اجازه خروج از آن است.

در باره حکمت و فلسفه «سلام؟» مى‏توان به موارد زیر اشاره کرد:

1 - احساس یگانگى و همدلى مسلمانان

نماز گزار وقتى در سلام نماز به همه مؤمنان و بندگان صالح و بر خودش سلام مى‏دهد، احساس مى‏کند که تنها نیست و یکى از آحاد امت بزرگ اسلام است و با مردان خدا، در هر جاى زمین، احساس همبستگى مى‏کند.

2 - امان خواستن از خدا

واژه سلام در میان دو معنا مشترک است: 1 - درود و تحیت و آرزوى سلامتى کامل براى مؤمنان، 2 - نام مقدس خداوند.

طبق معناى نخست، مفهوم سلام‏هاى نماز روشن است؛ ولى بر اساس معناى دوم؛ اشاره و کنایه از این است که نمازگزار به اذن پروردگار، سلامتى و امن از عذاب را براى مؤمنان تفأل مى‏زند.

امام صادق(ع) مى‏فرماید: «معنى السلام فى دَبر کلّ صلاةٍ الامان( مصباح‏الشریعة، ص 90)؛ معناى سلام در آخر هر نمازى، امان است«؛ یعنى، اگر نماز را درحالى‏که قلبش خاضع است به جاى آورد، از بلاهاى آخرت در امان خواهد بود»(اسرار نماز، ص 162.).

3 - جلب رحمت الهى

امام على(ع) مى‏فرماید: در معناى «السلام علیکم و رحمة الله و برکاته« از خدا ترحّم خواستن براى خود و همه بندگان است، که این خود سبب ایمن شدن از عذاب قیامت است»(میزان‏الحکمه، ج 5، ص 395.).

4 - یاد آورى نام الهى

امام صادق(ع) فرموده است: «سلام، یکى از اسم‏هاى خدا است و اگر مى‏خواهى سلام نماز را به خوبى انجام داده و معنایش را ادا کنى، پس باید از خدا بترسى و دین، قلب و عقلت را سالم نگه دارى و آنها را به ظلمت گناه نیالایى»(آداب‏الصلاة، ص 399).

5 - تلقین نیکى‏ها و شایستگى‏ها

یکى از درس‏ها و ثمرات نماز این است که هر نماز گزارى، در هر شبانه روز، پنج بار به خود تلقین مى‏کند که: از بندگان نیکوکار و شایسته خداوند است «السلام علینا و على عباد الله الصالحین». کسى که نماز مى‏خواند، اگر به معناى این جمله توجّه کند، وجدانش تحت تأثیر قرار مى‏گیرد و سعى مى‏کند با پیام آن تلقین، مخالفت نکند و اعمال خلاف مرتکب نشود و خود را هر چه بیشتر به نیکوکاران، نزدیک سازد(رموز نماز، ص 83. ).

6 - ارتباط با فرشتگان

سلام، نوعى ارتباط با فرشتگان و اظهار دوستى با آنان است. در بیان این مطلب، روایتى نقل شده است که از امام صادق(ع) پرسیدند: چرا در وقت سلام، نماز گزار نخست رو به طرف راست بر مى‏گرداند، نه به چپ؟ فرمود: ملکى که کارهاى بد را مى‏نویسد، در طرف چپ است. و چون نماز همه‏اش خوب است و بدى در او نیست، به طرف راست سلام داده مى‏شود، نه طرف چپ».(علل‏الشرایع، ج 2، ص 359)

7 - پیوند دوستى و محبت با دیگران

سلام، خواستارى سلامتى، امنیت، خیر و برکت و سعادت است. نماز گزار با سلام دادن، نشان مى‏دهد که دوست دار و خیرخواه همه خوبان و نیکوکاران است و همواره آرزوى سلامتى آنان را دارد. این مسأله باعث نزدیکى قلب‏ها به هم و مستحکم‏تر شدن دوستى‏ها و برادرى‏ها است.

 

ابراهیم رمضان پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی