.
پاسخ:
نکته اول: انصافا کسانی که چنین اشکالاتی را مطرح میکنند از قرآن و روایات کاملا بیاطلاعند. قرآن در آیهای میفرماید: «وَ مَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا »[حشر، آیه ۷] آنچه را رسول خدا براى شما آورده بگیرید ،و از آنچه نهى کرده خوددارى نمایید. شیعه با توجه به این آیه فرامین پیامبر را اجرا میکند و هر گونه مخالفت با دستورات پیامبر را امری زشت میداند.شیعه هر احکامی را که توسط پیامبر یا اهل بیت صادر شده باشد و دارای سندی صحیح باشد، میپذیرد
نکته دوم: مگر نه این است که در حدیث ثقلین پیامبر اکرم میفرماید: قرآن و اهل بیتم را در میان شما به یادگار میگذارم و تا زمانی که به این دو چنگ بزنید هرگز گمراه نمیشوید ( کدام گروه به دستورات اهل بیت عمل میکنند؟ شیعه یا سنی؟ ) حدیث ثقلین حتی در کتب معتبر اهل سنت هم وارد شده و دارای سندی صحیح میباشد.
در این حدیث میخوانیم: «قام رسول
الله صلى الله علیه و آله و سلم یوماً فینا خطیباً، بماء یدعى خمّاً بین مکة و
المدینة، فحمد الله و أثنى علیه، و وعظ وذکرَّ، ثم قال: أمّا بعد، ألا أیها
الناس... و أنا تارک فیکم ثقلین: أولهما کتاب
الله... ثم قال: و أهل بیتی أذکرکم الله فی أهل بیتی، أذکرکم الله فی أهل بیتی،
أذکرکم الله فی أهل بیتی»
روزی رسول خدا صلى الله علیه و آله در سرزمینی که به آن خمّ
گفته میشد در میان ما برخاست و خطبهای را قرائت نمود و در آن پس از حمد و ثنای
الهی و موعظه و تذکراتی اینگونه فرمود: امّا بعد، ای گروه مردم! ... من در حالی
شما را ترک میکنم که دو چیز ارزشمند و گرانبها را در میان شما ترک میکنم: اولین
آنها کتاب خدا است ... سپس فرمود: و دیگر اهل بیت من است ، شما را به رعایت حال
آنها سفارش میکنم [۱]
نکته سوم: اما اهل بیت چه کسانی هستند که تمسک به آن ها باعث نجات میشود؟
در حدیثی چنین میخوانیم که: لما نزلت
هذه الآیة على النبی صلى الله علیه و سلم: إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ
عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا فی بیت أم سلمة،
فدعا فاطمة و حسناً و حسیناً، فجللهم بکساء، و علی خلف ظهره، فجلله بکساء، ثم قال: اللهم، هؤلاء أهل بیتی، فأذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیراً، قالت
أم سلمة: و أنا معهم یا رسول الله؟ قال: أنت على مکانک و أنت إلى خیر.
زمانی که آیه {إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ
الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا} در خانه ام سلمه بر
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله نازل شد، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم،
فاطمه، حسن و حسین را فراخواند و در حالی که علی نیز پشت سر او قرار گرفته بود
کساء و پارچهای را به روی آنها افکند و آنگاه فرمود: «خدایا اینان اهل بیت من
هستند؛ رجس و پلیدی را از آنها برطرف ساز و آنها را پاک و پاکیزه ساز!» ام سلمه عرض کرد:
یا رسول الله! آیا من هم از اینان هستم؟ حضرت فرمود: تو از خوبان و دارای جایگاه
خود هستی.[2]
ضمن این که حدیث سفینه (پیامبر اهل بیت خودش را تشبیه به کشتی نجات کرده است) و حدیث نجوم (ستارگان مایه امنیت و آسایش اهالی آسمان هستند؛ اگر ستارگان از آسمان بروند اهل آسمان نیز از بین میروند و اهل بیت من نیز مایه امنیت و نجات اهل زمینند که چون اهل بیت من نباشند اهل زمین از بین میروند) از احادیثی معتبر است که در کتب اهل سنت هم ذکر شده است[3]
نکته چهارم: اهل بیت پیامبر طبق کتب فریقین ۱۲ نفر هستند.اگر چه مخالفین شیعه سعی در کتمان و توجیه این حدیث کرده اند
بخاری در صحیح خود با سند خود از جابر بن سمره روایت کرده که گفته است: «سمعت النبی صلى الله علیه و آله و سلم یقول: یکون اثنا عشر أمیراً، فقال کلمة لم أسمعها، فقال أبی: إنه قال: کلّهم من قریش»؛ از رسول خدا صلّی الله علیه و آله شنیدم که فرمود: بعد از من دوازده امیر و جانشین خواهد بود؛ اما کلمهای فرمود که ( به دلیل همهمه مردم ) من آن را متوجه نشده و نشنیدم؛ پدرم گفت: پیامبر اکرم فرمود: تمامی آنها از قریش هستند. [4]
در حدیث دیگر خصوصیات این خلفا را بیان میکند: «اثنا عشر خلیفة، کلّهم یعمل بالهدى و دین الحق، لا یضرهم من خذلهم»؛ خلفا دوازده نفر هستند، که تمامی آنان به هدایت و دین حق عمل میکنند و مکر و آزار مخالفان به آنان ضرری نمیرساند.[5]
نکته پنجم: آیا فقط محبت اهل بیت به
دوست داشتن آنهاست؟ یا محبت واقعی زمانی حاصل میشود که به گفتار آن ها هم عمل
شود؟
مسلما هر کسی مورد دوم را به عنوان معنای صحیح محبت بیان میکند
نکته ششم: شاید سوالی پیش آید و آن
این که چرا شیعه به احادیث تمامی صحابه عمل نمیکند؟ (بر خلاف اهل سنت و وهابیون)
پاسخ این مطلب از کمی دقت در کتب مورد تایید اهل سنت به دست میآید.
عمر بن خطاب گروه صحابهای را که به کوفه اعزام مینمود از
نقل روایات رسول خدا صلی الله علیه و آله منع نموده و میگفت: فأقلّوا الروایة عن
رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم، ثم أنا شریککم»[6] از رسول خدا صلّی الله
علیه و آله کمتر روایت نقل کنید و من نیز در این کار با شما شریک هستم
اما در چندین روایت دیگر میخوانیم که
صحابه چه خیانت هایی مرتکب شدند. بخاری در صحیح
خود با سندش از زهری روایت نموده است که اعرج شنیده است: إن أبا هریرة کان یلزم
رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم بشبع بطنه، و یحضر ما لا یحضرون، و یحفظ ما
لا یحفظون
ابوهریره نیز برای سیر کردن شکم خود دنبال رسول خدا صلّی
الله علیه و آله راه افتاده و جاهایی حاضر میشود که دیگران حاضر نشده و روایاتی
حفظ میکند که دیگران حفظ نمی کنند.[7]
آیا با این وجود جایی برای اعتماد به تمامی سخنان صحابه باقی میماند؟
نتیجه اینکه شیعه تمام صحابه را عادل نمیداند و حدیثی را میپسندد که راوی آن مورد تایید بوده و به معصوم منتهی گردد .
پی نوشت ها:
[۱ ] مسلم النیسابوری،
صحیح مسلم: ج۷ ص۱۲۳ ح۶۱۱۹،
[ 2] الترمذی، سنن الترمذی: ج۵ ص۳۲۸
[3 ] أحمد بن حنبل، فضائل الصحابة: ج۲ ص۷۸۵، و أحمد بن
حنبل، فضائل الصحابة: ج۲ ص۶۷۱ ح۱۱۴۵. الطبرانی، المعجم الکبیر: ج۷ ص۲۲.
[4 ] البخاری، صحیح البخاری: ج۸ ص۱۲۷ ح۷۲۲۲ و مسلم
النیسابوری، صحیح مسلم: ج۶ ص۳ـ ۴ ح۴۶۰۲ وح۴۶۰۳
[5 ] فتح الباری،العسقلانی الشافعی، ج۱۳ ص۱۷۹; المعجم
الکبیر: الطبرانی ج۳ ص۲۰۱; المعجم الأوسط ج۲ ص۱۹۶، ص۲۵۶.
[6 ] سنن ابن ماجه،محمد بن یزید أبو عبدالله القزوینی، ج۱
ص۱۲
[7 ] البخاری، صحیح البخاری: ج۱ ص۳۷ـ ۳۸ ح۱۱۸، ج۸ ص۱۵۸
ح۷۳۵۴. مسلم النیسابوری، صحیح مسلم: ج۷ ص۱۶۶ ح۶۲۹
خلاصه سخنرانی استاد معمار در کنفرانس آیه های انتظار در تاریخ 93/1/21